Grafické návrhy kovářských výrobků z pohledu prodejnosti zákazníkům a úspěšné prezentace těchto návrhů.

Komunikace


Neverbální komunikace

Do neverbální komunikace patří informace, které můžeme přijímat vizuálně, hmatem, audiovizuálně, hmatem nebo čichem.

SLOŽKY NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE

  • 1. neverbální komunikace prostřednictví výrazu obličeje – mimika (oči, ústa, čelo, obočí)
    Nejdůležitějším komunikačním kanálem jsou oči, přímý pohled do očí znamená upřímnost a získáme si tak důvěru komunikačního partnera. Délka očního kontaktu by měla trvat přibližně 3 vteřiny. Pokud máte s očním kontaktem problémy, doporučuje se dívat kamkoliv v trojúhelníku vyznačeného bradou a vnějšími koutky očí.
  • 2. neverbální komunikace prostřednictvím gest – gestikulace (pohyby rukou a hlavy)

    Gesta doprovázejí naše slovní sdělení a mají dvě základní funkce:  zdůraznění a podpora

    V obchodní komunikaci se můžeme setkat s gesty otevřenými a uzavřenými. Interpretace významu gest není vždy jednoznačná, velmi závisí na konkrétní situaci. Čím více však používáme uzavřená gesta (zkřížené ruce, překřížené nohy, silou propletené prsty, držení různého materiálu před sebou) – tím více si vytváříme odstup od komunikačního partnera. Dalším ukazatelem může být náklon hlavy. Při zájmu o druhého nebo informace, které dostáváme, máme tendenci naklánět hlavu na stranu.
  • 3. neverbální komunikace prostřednictvím vzdálenosti mezi komunikujícími – proxemika
    Pro obchodníky je důležité respektovat jednotlivé vzdálenostní zóny. Podle drobných změn v chování, například k přistoupení či úkroku vzad, můžeme vycítit sympatie či antipatie našeho komunikačního partnera.
    Příklady proximitních zón:
    - intimní zóna (20-50 cm)
    - osobní zóna (do 150cm)
    - veřejná zóna (nad 150 cm)
  • 4. neverbální komunikace prostřednictví doteku – haptika
    V obchodním jednání se vyjadřuje především podáním ruky. Při podání ruky se soustředíme zejména na sílu stisku, délky stisku, poloha ruky, stav ruky.
  • 5. neverbální komunikace prostřednictvím polohy a držení těla – posturologie
    Držení a poloha těla je jednou se základních výrazných znaků neverbální komunikace. Držení těla většinou vyjadřuje naše pocity (jistota x nejistota). Lidé sebevědomí mají vzpřímené držení těla a naopak.
  • 6. neverbální komunikace prostřednictvím řeči objektů

AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ

Obchodníci stejně jako spousta dalších lidí mívají s nasloucháním potíže. Možná by se dalo říci, že někteří nedokáží dobře naslouchat druhým lidem. Mezi základní znaky aktivního naslouchání patří:

NEVERBÁLNÍ PROJEVY:

  • výraz tváře (mimika)
  • postoj a držení těla
  • oční kontakt
  • gesta a přikyvování

PARALINGVISTICKÉ ZNAKY:Hlava

  • vyjadřování pomocí hmmm…. aha ….. ano
  • tón hlasu, rychlost řeči, důraz

VERBÁLNÍ PROJEVY

  • ujišťování pomocí formulací typu – ano rozumím, chápu vás….
  • parafrázování (opakování)
  • empatie

ČASTÉ CHYBY, KTERÝCH SE MUSÍME VYVAROVAT:

  • menší trpělivost
  • vyhýbání se očního kontaktu
  • skákání druhému do řeči
  • projevy nesouhlasu s tvrzením druhé strany
  • udělování rad a poučování

 


POKRAČOVAT V KURZU